Å få gode referanser er essensielt for en tekstforfatter og innholdsskaper. Men for en som nylig har startet opp, kan det være vanskelig å skaffe seg gode skussmål. Eller for en tekstforfatter som hovedsakelig arbeider med å skrive tekster på vegne av andre. En typisk “ghostwriter”.
Her er en oversikt over artiklene jeg har skrevet på denne nettsiden
Hva er en ghostwriter?
Ghostwriters er forfattere som leies inn og får betalt for å skrive en tekst, men som ikke mottar noe av æren for jobben. I oppdrag som ghostwriter, er det to roller som fylles ved et profesjonelt samarbeid:
- Kunden; ansetter skribenten til å produsere innhold til en avtalt pris og tar hederen for alt det originale arbeidet som er produsert.
- Spøkelset; tekstforfatteren får pengene som en innleid jobb og påtar seg ingen av ære for teksten som publiseres.
Ghostwriting er en vanlig praksis, selv om det ikke snakkes om så ofte. Når noen ønsker å lage en ny nettside, kan du bruke en ghostwriter for å tilpasse teksten. Det finnes også mange andre jobber for en ghostwriter. Her er noen av de tekstene en ghostwriter kan hjelpe til med:
- Skrive annonse
- Skrive artikler
- Skrive beskrivende tekster som handler om bedriften
- Lage bedriftens slagord
- Eller levere nytt eller omskrevet materiale for personlig eller profesjonell bruk
En ghostwriter ansettes først og fremst som en profesjonell skribent eller innholdsskaper, for å produsere tekster av høy kvalitet.
Jeg jobber som innholdsskaper – hva er det?
En innholdsskaper er en som skaper tiltalende og fenglsende innhold for leserne.
Innholdet kan være:
- lærerikt
- eller det kan ganske enkelt være fengende nok til å underholde
- det kan være innhold som fanger oppmerksomheten til enhver besøkende
- og det kan være tekst og innhold som fanger oppmerksomheten til leseren som opprinnelig ikke var interessert i merkevaren din.
En innholdsskaper tar et dypdykk i sitt kreative sinn og sørger for å lage innhold som resulterer i en endring i kjøpekraften til en bruker.
Innhold lærer oss ikke bare om ting, men holder oss også underholdt mens vi smiler og ler av formuleringene vi møter.
Å ha en innholdsskaper på laget ditt, eller om du selv er en, er veldig viktig. Det kan også vise seg å være den viktigste ressursen for bedriften din. Ofte er det en innholdsskaper som er hjernen bak for å få merkevaren din til å virke tiltalende. Og dette er basert på innholdet de lager.
Noen sier at hjernen til en innholdsskaper er satt annerledes sammen.
Som innholdsskaper knytter jeg produktet ditt til en historie og legger til følelser i annonsekampanjene dine. Og det er dette følelsesmessig tiltalende innholdet som forbinder publikum med merkevaren din.
Er det forskjell på tekstforfatter og innholdsskaper?
Så hva er forskjellene mellom en tekstforfatter og en innholdsskaper?
Det korte svaret er: Tekstforfatting er all skriving som er gjort for markedsføringsformål. Tekster laget av en innholdsskaper er en mer spesialisert form for skriving, og med fokus på ett eller flere formål for innholdsmarkedsføring.
Her er (noen av) referansene mine
Jeg får ikke vist deg alle referansene mine, fordi jeg rett og slett ikke tar æren for en tekst som er publisert av en bedrift. Du skal vite at om du bestiller bestilling av en tekst hos meg, så vil ikke jeg stå som forfatter av ordene med mindre du ønsker det.
Her er et lite utdrag av referansene mine.
Dagstur fra Paris: 6 eksepsjonelle utflukter
Dare to state your opinion (engelsk)
Lydåret 2021: Året vi fikk AirPods 3 og de kule jentene droppet trådløse hodetelefoner
Invoice to cash oppdager mislighold før det oppstår