Tekst er ikke bare noe som kommer av seg selv. Det må være gjennomtenkt, informerende og smart. Men er det egentlig slik? Her følger noen tips som kanskje kan gi deg litt hjelp på veien, når du skal skrive tekst som skal nå ut til kundene dine.
Og det er så mye lettere sagt enn gjort! Tekst er ikke bare noe som kommer av seg selv. Det må være gjennomtenkt, informerende og smart. Slik at kundene kan lese interessante ting om produktet ditt. Og slik at de kan forstå hva du selger. Men er det egentlig slik?
Som innholdsskaper har jeg fundert mye på dette selv, og ser at ulike bransjer har ulik fremgangsmåte. Noen tekster gir virkelig mening, og får meg både interessert til å prøve ut det de selger samt at jeg ønsker å lese mer.
Her følger noen tips som kanskje kan gi deg litt hjelp på veien, når du skal skrive tekst som skal nå ut til kundene dine.
Tekst til artikler – slik kommer du i gang
Først og fremst må du skrive en tittel som fanger blikket til leseren. Forskning viser at du kun har få sekunder på deg til å fange leserens oppmerksomhet med en tekst. Et tips kan være å bruke en kjent introduksjon, som vi vet at fenger. For eksempel kan det være:
- Slik blir du.. (en god selger)
- 5 tips til.. (hvordan du kan få en aktiv livsstil)
- 7 tegn på at.. (du trenger en kaffe)
- Unngå å.. (havne i luksusfellen med disse tipsene)
- Slik tar du andre i å lyve
Alle disse er eksempler på titler som funger fordi du enten gir leseren en lovnad om et bedre liv, eller du påpeker hva leseren kan gjøre i stedet. Som for eksempel å endre dårlige vaner. Og så snart du har tittelen på plass, er det jo bare å sette i gang med å skrive! Eller er det egentlig så enkelt?
Å skape uten å gi det videre er like meningsløst som å tale uten at noen hører på.
Anne Grete Preus
Tekst etter tittel – hvordan følge opp?
Ja, hvordan følger man opp en råbra tittel med en like bra tekst? For det holder ikke at leseren nå har klikket seg inn på artikkelen din. Nå vil du jo at han eller hun skal lese videre på det du har skrevet, så du får kommet til poenget! Poenget er jo at leseren skal gå fra å være leser til å bli kunde.
Ja, hvordan følger man opp en råbra tittel med en like bra tekst? For det holder ikke at leseren nå har klikket seg inn på artikkelen din. Nå vil du jo at han eller hun skal lese videre på det du har skrevet, så du får kommet til poenget! Poenget er jo at leseren skal gå fra å være leser til å bli kunde.
- Følg opp tittelen med en sterk første setning. I det millisekundet leseren din kommer inn på siden din, er det en ekstremt høy sannsynlighet for at de forlater den like fort.
- Den første setningen du skriver har ett enkelt formål; å lokke leseren til å lese den neste setningen. Når du har det, setter det an tonen for resten av artikkelen, og sluker leseren, setning for setning.
Eksempel på den første, og neste setning i artikkelen din
De siste to årene har salget av hunder vært eksplosjonsartet i Norge. Men hvilken hunderase er penest?
Dagsavisen
Denne artikkelen fanger essensen av en god introduksjon, og får deg til å ville lese mer. For mest sannsynlig har du trykket deg inn på tittelen av en grunn. Du liker hunder, og er opptatt av de ulike hunderasene som finnes. Kanskje vil du vite om hunden din er på listen? Dagsavisen har rett og slett fulgt oppskriften, og sørget for at du ønsker å ville lese mer.
Nå er det din tur!